06 augusti 2008

Projekt "framsida" snart klar

Efter många om och men så börjar framsidan bli klar. Visst återstår en del, färdigstrykning av trappen, fylla på med jord och plantering är saker som skall vara klara i år. Till nästa år sparar vi planket ut mot garageuppfarten, målning av fönster, fönsterbleck och ytterdörr samt att sätta upp markiser på de tre fönster som finns på framsidan.

Johan beundrar vår fina plattläggning.


Till höger ser ni vår cykelparkering som skall ha ett plank ut mot garageuppfarten (mot kameraplaceringen) för att cyklar inte skall vara så synliga ut mot gatan.

Mellan rabatt och plattgången har vi lagt singel. Istället för den planerade kullerstensrabatten mot huset så blir det singel även där. En bättre helhet när singel kommer igen på båda sidor om plattgången. Mot yttre kanten på trappen, som ni ser uppe i vänstra bildhörnet skall det även där bli singel.


Den smala gången leder ut mot baksidans gräsmatta.


Här har vi en större yta med singel och mot grannen finns en kullerstensrabatt med två buxbom planterade. På den yta kan man tänkas ställa upp någon form av solstol. Kanske kan det bli ett inköp av en solstol typ amerikansk Airondack-stol nästa sommar. Vi får se vad plånboken tillåter.


Här ser ni den smala gången från andra hållet, ut mot garageuppfarten. Till höger bakom trappen har vi vår uteplats som passar ypperligt för frukost i morgonsolen.



En ny trädgårdsgrupp var min pappa så snäll och köpte till oss. Den passar toppebra på denna lilla uteplats, både i storlek och till färg.


Rabatten som skall bli något upphöjd är kantad med natursten, hämtad i naturen med tillåtelse från markägare. Ni vet väl att man inte får plocka sten hur som helst annars?


Så här fint är det när man sitter på trappen och tittar ut. På denna bild kan ni även se resultatet av Johans målning av hussockeln samt singlet som ligger mot huset. Först hade vi tänkt att måla sockeln grafitgrå men den nyansen var slut så det blev svart istället. Ett bra val tycker jag, för nästa sommar blir det lite kompletteringsmålning av både plank och ytterdörr som får vara svart.


Ett litet fågelbad i singelbädden. Med lite buskar i rabatten så hoppas jag att det kan bli en liten fristad åt fåglar. De får förståss se upp för våra två jägare - katterna.


Visst kostar det en del att få till en snygg framsida, men vi har ändock försökt att välja billiga lösningar. Stenmjöl att lägga betongsten och singel i fick vi av en vänlig bekant, natursten har vi plockat hos en vänlig markägare, singel är billigt kross som vi hämtade själva i ett närbeläget grustag och jorden levereras av grannens bror som har en egen lastbil. Detta gör att frakten inte blir så dyr. Men den mesta besparing är trots allt arbetet, vi har ju gjort allt arbete själva så när som på maskinkraften när vi tog bort och jämnade ut ytan, samt att vi fick hjälp och rådgivning med att lägga plattorna. Ett riktigt slit, men det känns skönt och man är lite stolt över att ha klarat av det.





2 kommentarer:

Cecilia sa...

Kul att se mer bilder, ser ut som det blir jättefint efter allt jobb och planering av er framsida :)

Jag (vi) är ju fortfarande på planeringsstadiet med vår tomt. Sambon tycker att jag har bråttom med detaljerna men vi ska ju göra det grova med grunden färdigt nu i höst. Med andra ord måste jag ju veta på ett ungefär hur det kan tänkas se ut. Jag vill ha mycket grus och sten, gärna lite japanskt, en del plattor blir det också. De "amerikanska" stolarna har jag redan köpt, de reades på Jula så jag fick två st för 700 kr (inkl pallarna). Svärfar köpte dem så jag har inte sett kvaliteten men de var ju prisvärda om inte annat.

Mimmi sa...

Tack för berömmet, vi blev själva mycket nöjda.

Det här med att vara tidig med detaljer, det känner jag igen ;-) Har en här hemma som klagar på mig också. Och jag håller med - det är bra att tänkta till innan man börjar (även på detaljer) så att det blir rätt från början.

Julas "amerikanska" har jag också klämt och känt på, men ekonomin tillät inte några även om det var rejält billiga. För mig duger iallafall den kvalitén, för man vet aldrig om några år vill man kanske ha något annat dessutom. Med lite vit målarfärg så skulle de bli toppenfina tycker jag. Förhoppningsvis blir det rea nästa år också.