28 januari 2008

Maskinpark

Jag är mycket nöjd med mina symaskiner som jag har idag, de är bra gamla trotjänare som jag ärvt efter mina mor, men jag önskar komplettera maskinparken. Högst upp på önskelistan står en coverlock, och då tror jag att det blir en Janome Cover Pro 1000CP dessutom vore det hemskt roligt med en brodermaskin också. Där vet jag inte riktigt vad jag vill ha för sort, bara att det skall bli en som enbart kan brodera då en kombimaskin blir betydligt dyrare och jag har ju en väl fungerande symaskin. Tyvärr så hittar jag inte bruksanvisningarna till mina maskiner (de SKALL finnas någonstans) så är det någon som har liknande maskiner så vore jag väldigt glad att få kopiera av dem.

Redan idag är det trångt på sybänken, så hur jag nu skall få plats med ytterligare maskiner är en senare fråga.


Husqvarna Prisma 990


Maskinen var en riktigt värsting när mamma köpte den för länge sedan, men än idag så har den många och bra finesser. Den är digital och har två "minneskort" med olika dekorsömmar och två alfabet man kan brodera med. På det ena minneskortet kan man dessutom få hjälp med vilken söm man skall sy med. Man trycker helt enkel in vad man vill göra och vilket tyg man skall sy i, exv fålla i tunn trikå, så väljer maskinen söm och förklarar vilket pressarfotstryck odyl man skall använda.

Bernette for Bernina Funlock 004D


Även denna maskiner är rejält gammal och mamma var nog riktigt tidig med att använda overlock. På den tiden var det vanligt med 3-trådiga maskiner, men mamma valde att gå upp en prisklass och få en 4-trådig. Denna fungerar än idag väldigt bra och jag ser ingen anledning till att byta upp mig. I och för sig så har jag ju inte provat någon nyare variant, så jag kan inte avgöra om de är så mycket bättre, men min maskin syr bra sömmar (om man ställer in den rätt vill säga) och är helt OK att trä. Jag kan dessutom sy rullfållar med enkel justering i form av en spak, man behöver på detta viset inte skriva bort eller byta någon skiva. Pressarfotstryck, stygnlängd och diffrentialmatning kan man justera. Som tillbehör har jag tre pressarfötter (blindsticksfot, fot för iläggstråd och resårfot) som jag dock inte har kommit mig för att använda.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag har precis fått ärva en Prisma 990 men UTAN manual och jag kan inte den här maskinen alls... Om du har hittat din eller fått tag på en kopia - finns det någon möjlighet att jag skulle kunna få en kopia?
Anna-Karin
a-klt@hotmail.com

Anonym sa...

Jag syr också på en Prisma 990. Fick den av min (fd) svärmor. Fungerar finfint.

Anonym sa...

Hej! någon tur med bruksanvisningen? sitter i samma sits som anna-karin, och skulle jättegärna vilja ha boken. du kan väl svara till lindell_86@hotmail.com om du har tid lust och ork! tack!

Anonym sa...

behöver du bruksanvisning för prisma 990?
Maila mig fielroht@gmail.com

Anonym sa...

Instruktionsbok till Prisma 990 finns här
http://www.blueice.se/symaskin/HVAPrisma990manualsv.pdf

Anonym sa...

Har du gått tag på någon bruksanvisning??? Om inte så hör av dig så kan jag kopiera min och maila den :-)//Lena

Anonym sa...

Hej! Vet du vilka nålar som passar i funlock?Med vänlig hälsning, Lisa

Unknown sa...

googla så finna bruksanvisningar http://www.husqvarnasewingmanuals.com/husqvarna_sewing_machine_manuals/husqvarna_sewing_machine_manuals.htm