10 augusti 2008

Nu går vi ut på raglanjakt!

Ja, följetången fortsätter. Nu har jag sytt ytterligare en tröja till Gabriel i mitt försök att hitta det optimala raglanmösntret. Det går framåt, men ännu är det inte helt perfekt. Jag tror att man får frångå helt rak raglanskärning om det skall bli helt bra. Denna gången har jag böjt av raglanskärningen något vid halsringninen. Det blev helt kart bättre men för att få det optimalt tror jag att ärmhålsringningen skall vara lite större och då är jag snart tillbaka på böjd raglanskärning. Hmmm.



Här ser ni en lite jämförelese med den förra raglantröjan jag gjorde. Den nya tröjan är sydd i bruna elefanter och kantad med ljusblå mudd. Denna gången valde jag att göra ärmarna i elefanttyget också, hade jag haft ljusblå interlock så hade jag nog istället valt det till ärmar. Kanske får det bli ytterligare en beställning från Stoff & Stil, men jag väntar nog till den nya katalogen har dykt upp.


I vilket fall som helst så tror jag att jag kör på det senaste mönstret men lite justering av halsringningen till min kollektion mimiS, så får jakten fortsätta efter att jag har sytt klart marknadskolektionen.
Mönster: Eget - långärmad raglantröja i stlk 74/80 med ytterligare justeringar.
Material: bruna elefanter och ljusblå mudd från Jofotex . Önskar jag hade ljusblå S&S-mudd men det får bli vid nästa beställningstillfälle.
Tänka på: Ja, vad säger man. Mönstret är OK för nu, men jakten går vidare vid senare tillfälle. Halsringningen skall jag dock justera så den blir som den röd/gula tröjan. Nu blev den lite för djup men smal.

Inga kommentarer: