29 juni 2008

Uggleklänning/tunika

Ett litet missöde skedde med det gula veloursetet som jag tidigare sydde och för att kompensera detta så fick A en uggleklänning. A´s mamma kunde inte välja vilken färg kantbanden skulle vara (har sett många snygga kombinationer) så jag fick uppgift att välja. Från början så blev hon så förtjust i det turkosa, men efter att ha sytt nyfödd-setet i orange så ändrade hon sig. När jag skulle välja åt henne så tänkte jag att jag sparar färgen turkost till höstens turkosa kaniner så det fick bli orange. Nog "surrat" här ser ni hur uggleklänningen (som för övrigt satt perfekt på lilla A) blev.








Det här med halsringningar är ett problem tycker jag. Man vill inte ha de för vida men de skall ju fortfarande gå över huvudet. Jag har inspirerats av Kokalal och "skurit" av klänningen på framstycket och använt mig av en omlottringning. Ett bra sätt att undvika knappar på axeln tycker jag och man kan med säkerhet veta att plagget går över huvudet. Mönstret är egentillverkat efter lilla A´s passande klänning från Lindex som var i storlek 92. Själv skulle jag kalla denna klänning för storlek 86. Halsringningen har jag gjort "på känn" och resultatet blev över förväntan, sluter snyggt omkring halsen och blev inte för vid. Jag skall höra med A`s mamma om jag inte skulle kunna få någon "livebild".


I halsringing och ärmslut har jag sytt kantband av orange muddväv från Stoff & Stil. Sömmen på framstycket har jag "stickat" ned med orange tvillingsöm. Nedtill har jag fållat klänningen och använt mig av en "ny" dekorsöm på min "älskling". Använde ju denna söm även på Gabriels vita byxor och den är snygg tycker jag, tom snyggare än den vanliga våffelsömmen. Namnlappen satte jag i nederkantens fåll.



Inser när jag går igenom "förråden" att det behöver fyllas på med både det ena å det andra - namnlappar, tryckknappar, mudd, sytråd och nålar behöver kompletteras. När jag beställer nya namnlappar så skall jag komplettera med lite nya färger. Förra gången blev det ju svart/ljusblå (se ovan), röd/vit och gul/svart, de sistnämnda har jag inte använt så mycket för jag tycker det är en knepig nyans på den gula. Denna gången skall jag komplettera i färgskalan orange, brunt och rosa. Hur jag skall kombinera har jag inte börjat att fundera över ännu.

Mönster: Eget i storlek 86, men med lite tjuvkik på lilla A´s egen klänning från Lindex.

Material: Brunt uggletyg från Jofotex och orange mudd från Stoff & Stil.

Att tänka på: Helnöjd med resultatet. Halringningen med omlott satt som ett "smäck". Det är ju alltid lite nervöst när man "provsyr" på kläder som skall till annan "adress". Dett är i allafall ett plagg som kommer att ingå i "kolektion" så jag får rita upp detta i flera storlekar. Ett bra plagg med lång användningstid då den går att använda som tunika med tajts inunder när den blir för kort som klänning.

1 kommentar:

Strömming sa...

Vilken fin klänning du sytt!!! Ugglorna är så roliga att sy i tycker även jag! Roligt att det blev bra passform på första försöket med eget mönster! :D