14 maj 2008

Huvudbry och förälskelse

Om jag någonsin träffar på en ande i oljelampa och han ger mig tre önskningar så skulle nog mina önskningar bli 100 miljoner i lottovinst, 48 timmar på ett dygn och att nära och kära mår bra och är friska. Många förkylningar virvlar runt men vi har faktiskt klarat oss bra här hemma, dock behöver vi betydligt fler timmar på dygnet för att hinna med allt vi skall göra och för lottovinst skulle jag köpa mig en ny symaskin.

Jag håller fortfarande på med mina beställningar som jag hade som mål att leverera i fredags. Det har ju strulat rejält med symaskiner och jag trodde jag skulle kunna färdigställa kläderna med svärmors gamla Singer, men jag gav upp. Så i måndags åkte jag in till Norrköping för att lämna in min maskin på service (vilket visade sig inte kommer att räcka om den skall sy bra) och fick då låna en Pfaff 2038 som jag nu testsyr. Jag är förälskad och vill nu naturligtvis ha en ny vanlig symaskin också (förutom täcksömsmaskin och brodermaskin som jag länge önskat mig). Detta har gett mig huvudbry och en sugande känsla i magen. Jag vill så gärna ha en ny maskin och då får det i så fall bli en kombinerad broderi/symaskin men vilken? Pfaffen har ju en underbar finess med övermatningen som jag vill åt, men saknar då en trevlig display för korrigering av broderier och en enkel överföring mellan dator och symaskin. Janome 9700 har ju istället billigare överflyttning av mönster mellan symaskin/dator i form av billig CompactFlash-lösning men saknar den åtrovärda övermatningen. Sedan är det ju problemet med ekonomin, båda maskinerna kostar ju en slant. Hmmm jag vill ju sy nu när jag har mer tid som föräldraledig, men då är ju ekonomin inte på topp.

Halvvägs klar med beställningarna så ser det ut så här. Två omlottklänningar i stlk 122, en brunblommig och en multifärgad, tre omlottklänningar i stlk 74/80 i brunblommigt, en grönprickig rynk-klänning i stlk 68 och två bodies, en röd ugla med brun mudd i stlk 74/80 och en brun uggla med turkos mudd (ursnygg kombination enligt mig) i stlk 62/68.



Dessutom så är det dags för fiskarna att få flytta till sin sommarvistelse

för dammen är klar med ny fontänpump och allt. En riktig kraftig pump som klarar en eventuell utbyggnad med bäckfåra i framtiden.

Usch så trista bilder det blir när man ta kort i full sol, ändå är ju inte klockan mer än halv nio på mrogonen. Lover lite bättre bilder en annan gång på min pärla i trädgården - dammen.

Inga kommentarer: