30 april 2010

Köksplanering

"Trolle är köket för den som värnar om det tidlösa. Lite stramare, lite mer neutral, vilket gör att den passar i många typer av hus. Dessutom bjuder den så många smarta lösningar att den passar de flesta hushålls olika krav på funktion och användarvänlighet. Något som vi på Kvänum fäster extra stor vikt vid.

Trolle är en falsad ramlucka med rak innerkant på ramen vilket ger ett mer stramt intryck på klassiskt vis. "

Så står det att läsa om köket vi valt till Sjöboden Brätteberg. Det föll sig naturligt att välja ett kök ifrån Kvänum då vår familj kommer därifrån. Sjöboden är ljus och härlig med vit panel på alla väggar och vi har valt ett vitt kök med svart bänkskiva och svarta vitvaror. Jag tror det kommer att bli mycket fint och ger möjlighet att komplettera med vilken färg man vill på accenter. Frågan är vilken färg på kakel vi skall välja. Till börja med var jag helt "inne" på kontrasterande svart, men eftersom kaklet kommer att gå upp mot tak och ansluta den svarta spiskåpan så börjar jag fundera på om man skall välja något annat. Grå mosaik eller vitt kakel är väl tankarna för tillfället. Är det någon som har bra exempel och tips? 



Kök Trolle - bild hämtad från http://www.kvanum.se/
 
Köket kommer att vara mot en vägg som är 3 meter lång. Här kommer diskho och spishäll placeras. Vinkelrätt mot detta kommer ett högskåp med inbyggnadsmicro och kyl/frys placeras. Mitt i köket placeras en underbar flyttbar köksö.
 
 
I köket som skall ha möjlighet att rymma många gäster funderar vi på att platsbygga en bänk som fortsättning efter kyl/frys. Framför skall vi själva bygga ett rejält plankbord som målas vitt och på motsatt sida från den plastbyggda bänken ställer vi stolar i rotting, i stil med de som finns på Art Wood. Art Wood har förövrigt underbara produkter som inspirerar mig mycket. En kul händelse var när pappa nämnde att en av hans bästa vänner hade öppnat butik och sålde en hel del av ett "trevligt och exklusivt" märke med mycket marin känsla. Efter lite diskussion så insåg vi att det var just Art Wood. Till saken hör att jag någon vecka innan hade mailat över Art Woods katalog till pappa och bror för inspiration för inredningen i sjöboden.
 
 
Underbar inspiration hämtad från Art Wood
 
Vi vill att sjöboden skall ha en känsla av marint och New England och därav valet av köksluckor. Rotting, vitt tillsammans med en del mörka möbler skall få plats. Bland annat har vi en soffgrupp i Chesterfield-stil som skall stå i det kombinerade kök/vardagsrummet på nedervåningen. Denna soffgrupp kommer att stå precis intill det härligt stora fönsterpartiet ut mot bryggan. För sjöboden är just en "sjöbod" med ett trädäck utanför och därefter öppet vatten. Vilken dröm!

2 kommentarer:

Sandra -Vildkatten sa...

jag gillar inte riktigt vitt kakel, ser smutsigt ut hur man än gör rent det. Så jag röstar för grått.

Låter helt underbart med en egen sjönbod

PajaS sa...

Jag är övertygad om att det kommer att bli ett jättevacker kök! Själv tycker jag att svart är snyggt som kontrast, är inte alls lika smutsgrant som folk tror. Mörkt grått eller svart är mitt tips, ljusare kan se "blaskigt" ut istället för som kontrast, tror jag.