13 april 2010

En dröm om solvarma saltstänkta klippor

I påskas packade vi bil och kärra full och rullade iväg mot västkustens salta vatten och klippor. Väl framme åkte blåbyxorna på och det blev en intensiv helg med mycket arbete, en del god mat och trevligt umgänge med familjen.


Drömmen är ett härlig sommarboende med vatten inpå knutarna och underbart umgänge med familjen under helger och semestrar. Det är tack vare vår far som jag och min bror tillsammans med våra familjer får bli delaktiga i ett så spännande projekt. Sjöbodarna ligger på rad och vi inspireras av den vita och ljusa sjöboden som vi var och tittade på för någon månad sedan. Då vi inte helt var tillfreds med planlösningen i den "färdiga" sjöboden så valde vi en helt oinredd sjöbod. Ett skal med endast bjälklagen som inredning.



Bjälklag skulle sänkas för att få "ståhöjd" på det övre loftet och detta arbete var klart precis innan påskhelgen började. Då tog vårt arbete över med att installera vatten, avlopp och el. Med både snickare, ventilationsmontör, rörmokare och elektriker i familjen så är de flesta väl förtrogna med en byggarbetsplats. Vi lyckades med att få klart alla installationer under helgen, ett konsstycke då endast elarbeten var på ca 110 timmar.


Själv fick jag sköta arbetsledning och marktjänst. Jag servade både med mat, fika och råd, även om det var delade meningar om råden var goda eller ej. Gabriel fick sköta underhållningen när det var rast, han står gärna i centrum och spelar pajas.


Med ned till kusten var Gabriels halvsyskon Josefine med. Hennes uppgift var för det mesta barnvakt och fotografering. Jag måste beundra hennes tålamod under helgen. En del surfande på mobilt bredband kunde hon roa sig med, när hon inte tog nytta av sin kreativa ådra och skapade härliga gubbar av material på plats.






En del god mat och kvällsmys hann vi med på sena kvällar. Vi hade förmånen att få låna ett helt vandrarhem (som hade stängt för säsongen). Där fanns ett stort och välordnat kök och ett härligt allrum som tillät bra plats för både umgänge och för Gabriel att göra sig av med "spring i benen". Naturligtvis så tog vi vara på de härliga råvarorna som finna på kusten och det blev en helt underbar fisk en av kvällarna.




Påskhelgen blev med andra ord startskottet för att förverkliga vår dröm om solvarma och saltstänkta västkustklippor. Ett underbart sommarboende skall växa fram. Ett boende som framförallt skall kunna utnyttjas av min far under hela året men även ett ställe där hela familjen kan umgås på ett avslappnat och bekvämt sätt. En flykt från vardagen där rekreation och återhämtning skall vara ledordet. Med en välutrustad "sjöbod" och en fantastisk utsikt med båttrafik strax utanför köksfönstret så kan du ju inte bli något annat.
Välkommen att följa vår väg mot att färdigställa sjöboden Brätteberg!


8 kommentarer:

Agneta sa...

Åh, vad härligt det låter. Hoppas att få se många bilder under resans gång =).

Dubbelörn sa...

Vilket sommarparadis ni kommer att få! Jag blev helt betagen av Västkusten efter vår biltur där förra våren. Lysekil o Fjällbacka blev mina favoriter :).

Kram

Mimmi sa...

Pysselfröken: Självklart kommer jag att göra vad jag kan för att uppdatera. Förutom vår garageprojekt, så är det detta projekt som upptar min mesta tid. Mycket tankearbete och planerande ;-)

Dubbelörn: Jag som är uppvuxen i västra Sverige har saknat somrarna med saltvatten sedan jag flyttade hit till Sörmland. Nu när vi kommer ha ett "eget" ställe så kommer det bli enklare att åka dit. Västkusten ger mig en frihetskänsla.

Anonym sa...

Åh, så mysigt det ser ut. Det ska verkligen bli spännande att få se hur ni jobbar fram er dröm. Visst är det mäkligt hur rötterna sitter i? Jag räknar mig fortfarande som Dalkulla med ett stänk av Västkustböna (har spenderat alla mina somrar där, och nu får mina barn också göra det), jag kände mig aldrig riktigt som Östgöte trots 9 år där, och Upplänning är jag absolut inte. :-)

Noamaja sa...

Alltså vad skall man säga...Vilken DRÖM! Åhhhh vad jag längtar till västkusten nu:-(

Vad KUL ni kommer ha det! Tack för titten!

Kram,
A

Anna-Karin sa...

Visst är det härligt med västkusten! Jag har själv aldrig kunnat slita mig från västkusten utan bor fortfarande kvar, fast lite längre söderut (Uddevalla). Idyllen är när man om somrarna tuffar runt kobbarna med en liten snipa, fiskar krabbor med klädnypa och snöre, grillar korv samtidigt som man tittar på solnedgången... Åhhh, vad jag längtar...

Carolina sa...

Ser ut som om det kommer bli riktigt fint!
Och vilken lyx med så många olika hantverkare i familjen ;)

Villa Nordåker sa...

Åh, det kommer att bli ljuvligt när det är färdigt!
Det är så fint i Bohuslän.

Kram
Malin