23 april 2009

Tipspromenad

Det är ett fyndigt namn som denna "utmaning" har - tipspromenad. Jag har fått utmaningen från Kokalal att tipsa er andra om något smart. Jag gör det faktiskt lätt för mig och lyfter upp några tips som jag redan gjort här i bloggen.


tips 1
Mitt första tips som jag bara inte kan låte bli och nämna är materialet i mina mönster. Från min tid som egenföretagare i byggbranchen hade jag en rulle ritningsplast stående till ingen nytta. Jag tycker att det flesta i "sömnadsbranchen" är påhittiga och jag kunde ju inte vara sämre. När jag fick se denna rulle i källaren så kom jag att tänka på tipset om att använda exv vaxduk för de mest använda mönstren - denna plast kunde ju fungera på liknande vis. Jag kan meddela att den är ännu bättre!
  1. Den är bra bestående jämfört med mönsterpapper, den slits inte även om man använder mönstret mycket.
  2. Det är toppen att den är genomskinlig, för då kan man på ett enkelt sätt se att mönstret läggs trådrakt.
  3. Genomskinligheten hjälper även till när man skall konstruera olika storlekar för man ser bra igenom och kan förstora mönstret på ett smidigt sätt. När alla storlekar man vill ha är klara, för mig blir det oftast storlekarna 62/68, 74/80, 86/92, 98/104, 110/116 och 122/128 som ingår i min kollektion, så lägger man mönstren ovanför varandra och ser om storlekarna ökar proptionellt.
Hur det ser ut när jag konstruerar mönster kan du se här!

tips 2
Jag hade en önskan om storlekslappar i dubbelstorlekar innan minanamnband.se började med detta. Jag fick då försöka få till min egen variant och jag tycker de fungerar så bra så jag fortsätter med dessa även om minanamnband.se nu har dubbelstorlekar. Jag har beställt vanliga namnband i satin med dubbla rader text. På översta raden skriver jag min hemsideadress och på andra raden så finns storleken. På detta vis så hänger alltid kontakuppgifter kvar på plaggen även efter man klippt bort prisetiketten. Det enda förbättring jag skall göra är att vänsterställa texten så att jag får hela storleksangivelsen på "framsidan" som det är nu så hamnar den mitt på och därför í etikettens vikning.



Nu är det dags att passa vidare och det gör jag till dessa (jag hoppas att ni inte haft denna passning tidigare)

Älsklingsfrö
Pyssel på Torp
Kånkarong
GobliGobli


Och här kommer instruktionerna

Tipsa om ett sömnadstillbehör, t.ex. tyger, saxar, snedslå, symaskiner, knappar, trådar, pressarfötter osv.. Det kan vara något som är mycket prisvärt, bra kvalitet eller något hjälptillbehör som du tycker är väldigt bra samt varför. Man får också gärna berätta var man får tag på saken. Har du mer än en sak som du vill berätta om så går det givetvis bra.Sen kan ytterligare (om du vill) dela med dig ett tips när det gäller sömnad, ett praktiskt tips. Det behöver inte vara något avancerat (med massa bilder), bara ett litet tips.

När du svarat på frågorna så skall du skicka vidare utmaningen till 4 stycken nya personer med sömnad som hobby. Du skall meddela personen att du utmanat denne samt länka till personens blogg.


Inga kommentarer: