17 april 2009

Bilar till Gabriel!

När Gabriel var tillbaka hos dagmamman efter påskledigheten så kunde han äntligen skryta med en tillräckligt stor och betydligt snyggare dagisväska än han tidigare haft. Skomakarns barn.... ni vet?




Min tanke var att sy en väska till mig själv under påskhelgen, men jag känner mig inte riktigt redo för det ännu. Jag har inte samlat tankarna över hur jag skall få till den optimala väskan. Att sedan tro att man skall få till det på första väskförsöket av avancerad art är ju dumt att misslyckas. Nu blev det iallafall en väska till Gabriel och tur är väl det för han var i större behov av en ny väska än vad jag är.





Väskan är en variant av Knåpmoderns dagisväska med bälgfickor på båda sidorna. Jag ville sy väskan i fyra stycken (fram, bak och sidostycken) då jag tycker det är snyggare att sy fast fickorna mellan fram/bak och sidostycket. Sidostyckena har jag låtit smalna av när de övergår till "axelrem". Väskan är sydd i tältduk inköpt på Syfestivalen av "live-nissarna" från Söderköping (kommer i skrivandes stund inte ihåg vad de heter). Tillägg: Korps heter de, tack för hjälpen "Y"! Till fickorna har jag använt ett härligt tyg med Morris Minor på som jag hittade hos lokal tygaffär i Katrineholm. Tycker detta tyg verkligen blev pricken över i:et för en bilälskande Gabriel. Till foder har jag använt lakansväv från Ikea. Den ena sidan av väskan har två större och djupare fickor för exv extrakläder och den andra sidan har tre mindre och något grundare fickor som kan fungera bra till mössa, vantar, tofflor mm. Väskan har jag dessutom gjort något större än orginal för att få bra plats med både fodrat regnställ och overall, även om den säsongen börjar gå mot sitt slut. Har klagat på en allt för liten väska hela vintern - bättre sent än aldrig.







Modell: En omarbetad variant av Knåpmoderns dagisväska


Tyg: Vattenavvisande tältduk från Söderköping inköpt på Syfestivalen, biltyg från lokal handlare, foder från Ikea och svart snedslå från Stoff & Stil.

Att tänka på: Underbar väska som jag är helnöjd med. Det enda som jag önskar annorlunda är valet av foder. Tyvärr hade jag missat att planera detta så utbudet var mitt befintliga tygförråd. Jag hade önskat något småmönstrat i gröna nyanser. Det blev en stabil väska i ett kraftigt tyg, sydd med förstärkt raksöm och den har t o m en liten förstärkningslapp på insidan i ovankant på ficksömmen. Detta tips "snappade" jag upp av experten GobliGobli när hon gav råd till några andra väsksömmerskor. Den borde m a o hålla även för lite tyngre packning.

3 kommentarer:

Y sa...

Jättefin!!
korps handelsbod

Helena sa...

Jättefin!

Shamu sa...

Så fin den ble! Bilstoffet var skjønt! Sånn kunne jeg tenke meg til min sønn også.

Gleder meg til å se flere slike vesker.