14 januari 2008

Barndop

Karl Albert Gabriel

Så heter han nu, för på trettondagen så döptes lille Gabriel. Karl efter morfar och Albert efter gammelfarfar.

Allt fungerade helt enligt planerna även om jag inte som jag brukar göra, planerade det i minsta detalj redan fyra veckor innan. Det kändes faktiskt lite kusligt att inte riktigt ha grepp om allt till 100% men det fungerade över förväntan. Kyrkan anordnar dopgudtjänster varannan lördag med upp till tre barn åt gången, men just denna lördag var det ingen annan som döptes så Gabriel blev ensam, vilket var mycket trevligt. Gabriel använde en dopklänning som min mamma och hennes syster har använt.



Efter dopet samlades vi på Pajpgården för att äta lite mat som vi lagat själva. Det blev tjärlknöl på hjort med potatisgratäng och tomat och löksallad. Efter det blev det kaffe och hemmagjord prinsesstårta. Det var Katarina (en dotter till goda vänner) som hjälpte mig med dessa. Hon går på gymnasiet och läser för att bli konditor. De var underbart goda tycker även jag som inte är helt förtjust i för mycket grädde. Hela dopet hade tema änglar och så även tårtorna där florsockret är pudrat i form av en ängel.


Inga kommentarer: