18 januari 2008

Haklapp med ärm - prototyp 1

Nu när Gabriel har börjat äta så behövs en bra haklapp. Det var panik så jag har köpt några alternativ, bla en hård med ficka samt IKEAs i stretchfrotté. På IKEA tittade jag även på deras alternativ med ärm, men jag tyckte de verkade så stora och det är jobbigt om de blir för otympliga. Naturligtvis blev det en egentillverkad variant i PVC-behandlat tyg som jag hade hemma.


Haklappen är sydd med raglanärm med en ficka som är lite utstående.


Det finns inget direkt bakstycke utan bara en knäppning i nacken. Knäppningen sker med karborre.

Mönster: Eget - grunden på raglanskärning efter omlottbody i Ottobre nr 6 2007, storlek 62

Material: PVC-behandlat tyg och grönt kantband som jag hade hemma.

Att tänka på: Haklappen kan nog tänktas vara storlek 62, men jag skulle vilja ha den något större. Öka bredden på framstycket till nästa gång. Bakstycken skall justeras så att det blir lättare "flyt" att sy på kantbandet vid övergången bak och framstycke. Det var svårt att få kantbandet snyggt vid de runda knäppningarna, detta bör ändras till nästa gång.

2 kommentarer:

Carolina sa...

Jättefin! Jag har inboxat dig på FL om du inte sett det ;)

Anonym sa...

Hej...du syr möjligtvis inte upp till försäljniing???