13 oktober 2009

Några tröjor och fler på gång

Det var inte bara byxor som syddes i slutet på veckan - ett gäng matchande tröjor såg dagens ljus och här kommer två av dem.

Den första tröjan (som faktiskt påbörjades under en fantastisk syhelg tillsammans med likasinnade för ett par veckor sedan) är sydd i härlig mjuk svart interlock från JnyDesign och har en mysig broderad myrstig över magen. Tack snälla Pyssel på Torp för din hjälp med broderi! Jag har länge, länge drömt om en egen broderimaskin och varje gång vi träffas på våra sömnadsträffar så blir inspirationen ännu större när jag ser hur mycket kul man kan ha med en sådan maskin. Min förhoppning är att kunna göra denna investering vid nästa Syfestival i vår. (Spara, spara, spara!!!!). Myrorna är broderade med grå tråd, även om de ser vita ut och tröjan har turkosa detaljer såsom avig täcksöm och mudd. Den kommer att matcha snyggt till ett par obloggade grå camo-byxor som Gabriel har.





Andra tröjan är sydd i det välkända pirattyget, designat av Johanna Ahlard. Jag har köpt en liten bit av det för att sy en tröja till Gabriel. När jag nu valde enfärgade bruna ärmar så räcker nog tygbiten till ytterligare något plagg. Ärmarna är som sagt mörkt bruna i Stoff & Stils stretchjersey och kantband och ärmslutets muddar är limegröna.


Jag är så nöjd med mina namnlappar, möjligheten att dela dem för att fästa dem på ärmen som jag gjort här. Synd bara att jag glömmer av att sy fast dem innan ihopsömnad av tröjan och därför får de hamna på ett mer lättsytt ställa. När skall jag lära mig? Det är ju verkligen lätt att sy på märket på övre ärmen innan man påbörjar sömnaden av tröjan.

modell: nyfiQens modell tischa long R i stlk 86/92 (med växtmån för Gabriel)

material: svart interlock från JnyDesign, pirattyg från Mjuka tyger och brun, lime och turkos mudd/strethjersey från Stoff & Stil.

att tänka på: Nu skall det sparas i mängd så jag kan få med mig en brodermaskin från Syfestivalen nästa gång. Jag har mer än tusen idéer i huvudet för en brodermaskin. Men ikväll skall jag använda mig utav min egen "brodermaskin" - min hushållsmaskin Pfaff Expression 2038, som faktiskt kan brodera 9 mm dekorsömmar. Förhoppningsvis blir resultatet klart i kväll och då läggs det ut en ny Rosa bandet-auktion imorgon.

5 kommentarer:

Vindling sa...

Jättefina tröjor. Har en pirattröja ligger utklippt på sybordet också, hoppas orka sätta mig och börja ihopsömnad i eftermiddag.

Doris_Assar sa...

Åh, herregud, myrstigen är underbar!!!!

Fangoria sa...

Vilka fina tröjor, och myrstigen är så söt!!

MADELEINE sa...

Jag fullkomligt älskar det där pirattyget..!!!

Sv: Ja, kände oxå så, då kallelsen kom så funderade jag knappt. Okej då, lika bra!!! ;-)
Kul att du följer bloggen, hoppas du blir bättre på att kommentera då!! Hihi..

LustigLinda sa...

fina tröjor, jag gillar myrorna som kommer smygande...