15 augusti 2009

Basiliom

Visste ni att den vanligaste hudcancern heter Basiliom? Denna elakartade cancern är en"snällare" variant eftersom den inte sprider sig med metastaser utan växer endast på stället där den sitter. Basiliom drabbar oftast lite äldre och då mest i ansiktet. Vill du veta mer kan du hitta en del information på nätet bland annat här.



Redan 2003 skickades en remiss till hudkliniken för att de skulle undersöka min lilla "fettknöl" som jag har i ansiktet. Svaret på remissen hänvisade mig till en privat praktik, då de inte sysslade med skönhetsoperationer. Jag övertalade mig själv om att denna fläck var en del utav mig själv och att jag fick lära mig leva med den. När den i vintras började såra sig lite så insåg jag att det var dags för ännu ett försök till undersökning. Fläcken har dessutom växt till dubbla storleken sedan 2003. Ytterligare en remiss skickades och jag fick besöka en hudläkare sista veckan på semestern som snabbt och enkelt kunde diagnosera utväxten som hudcancer. När jag ser bilder på just Basiliom så inser även jag att diagnosen var rätt enkel (bilden nedan är jag att jämföra med bilden här ovan från en informationssidan) .






Nu har jag en sådan fantastisk tur att tecknat en sjukvårdsförsäkring genom mitt fackförbund. Denna försäkring ingick i en gruppförsäkring som erbjöds och jag tänkte väl inte så mycket på dess för- och nackdelar när jag tecknade den. Nu är jag helt överlyckligt över att jag gjorde detta för det innebär att jag kan få den mest proffsiga hjälp med att få bort min cancerknöl i ansiktet. Den sitter ju lite dumt till mellan näsa och mun och det är ju inte helt lätt att få bort den utan en del "bevis" efteråt. Det känns då riktigt tryggt att sätta min tillit till en av Sveriges mest erkända plastikkirurger på Akademikliniken i Stockholm.


I onsdags var jag uppe och träffade kirurgen och fick en operationstid nästa torsdag. Visst känns det pirrigt och nervöst över att göra en sådan operation och jag skall dessutom bli nersövd, något som jag efteråt mår riktigt dåligt utav, men bättre vård tror jag inte jag kan få och jag känner mig trygg.


Med detta inlägg vill jag inte skapa medlidande utan istället göra alla uppmärksamma över Basiliom. Hade det funnits mer medvetenhet vid mitt första besök för detta så hade denna borttagning gått betydligt smidigare. Det kanske helt enkelt inte hade behövts ett kirurgiskt ingrepp utan endast en "skrapning" eller "frysning". Så håll koll! Jag är både relativt ung och dessutom mörk i huden, så någon hudcancer hade jag aldrig väntat mig.

12 kommentarer:

Kajsa sa...

Oj, vilken tur att du ska få ta bort den nu. Klantigt att man inte upptäckte det tidigare, faktiskt riktigt riktigt klantigt.

Lycka till med operationen!

Linda sa...

tycker också att det är riktigt klantigt att de inte fattade vad det var. Hoppas att det går bra! och tack för upplysningen :-)

snork sa...

Lycka till med op. Hoppas det går riktigt bra!

Aleisa Ribalta sa...

Hoppss du får den bästa operation och personal på torsdag, och att allt ska gå bra med dig, du har tur att den är snällast version, och att det var en snabb diagnoss. tycker du är skitt modig ändå och hjälpar alla andra som drabar av nåt typ av cancer. Lycka till önskar dig.

od Andulky sa...

Tur att den ska väck nu!!!
Håller tummarna!
Kram

Mimmi sa...

Tack för all stöttning!

Y sa...

vilken klantig miss! men som du skrev, du är ovanligt ung för diagnosen. All lycka till på torsdag!!!

Älsklingsfrö/Marine sa...

Stort lycka till med operationen nu! Och vilket enormkt bra och informativt inlägg du har fått till, det kan nog få många att tänka till och se över ett och annat. Kram och ta hand om dig!

Cecilia sa...

Lycka till med din operation, det kommer att gå bra :)

Tänker på dig, kram!

fante sa...

Lycka till! Hoppas det går bra :-)

Fluffiga moln sa...

Oj! Vad bra att du gör oss medvetna! Skönt att det är en snäll variant men läskigt och tråkigt ändå att det är cancer. Bara ordet ger ju rysningar. Hoppas allt går bra och det är skönt att läsa att du är trygg!

Kram, Fluffiga moln

Alice sa...

Jag har ju tänkt gå och kolla dessa märken i säkert 10 år. Man är ju så dum som inte är mer nogrann. Men nu är jag i alla fall ett steg i rätt riktning.