02 februari 2009

Två goa bröder

Äntligen, äntligen så stämmer förutsättningarna åtminstone ända till valet av kamera - längtar fortfarande efter min Canon EOS450 - men det här får duga. Jag är fortfarande hemma och vabbar (VAB=vård av sjukt barn) , Gabriels vattenkoppor har inte torkat ut ännu, vilket innebär att jag är hemma på dagtid samtidigt som det faktisk är solsken, mao bra fotoväder. Att sedan fotona inte blev så bra beror inte på förusättningarna utan mer på fotografen och dess tålamod. Att tro att man kan gå ut och fota bra bilder i vinterväder med foppatofflor och kortärmat är att vara optimist. Ni får helt enkelt stå ut med denna bildkvalité.

Här kommer då dokumentationen av kläder som jag sydde klart tidigt i lördag morse, innan jag åkte iväg till Jofotex och lämnade in min overlock på "spa-vistelse". Kläderna är sydda till ett par bröder som skall matcha - likadana tröjor i bruna elefanter med turkos mudd, medan byxorna är olika. Storebror får bruna byxor med turkos mudd och lillebror får turkosa byxor med brun mudd. Två underbara set tycker jag och jag hoppas deras mamma (och även pojkarna förståss) tycker detsamma.




Jag kör hårt med min nye maskin Coverpron och här har den fungerar bra ännu en gång. Raglanärmen har en avig täcksöm som ger en sådan härlig detalj, fållen nedtill är även den sydd med avig täcksöm med hjälp av fållguiden, på halsmudden har jag använt kantbandsappraten. Jag har följt Theas tips ytterligare en gång och gjort ett sprund i nacken där jag börjar och slutar kantbandet för att sedan sy en söm och sticka ned kantbandet. Sprundet blir kanske inte helt 100%, men det blir ett bättre alternativ än att lämna en raglansöm öppen och göra den dekorstickningen allra sist enligt mig.
P.S För er som är intresserade så har jag kompletterar föregående inlägg om CPn med lite mer bilder på hur sömmen ser ut på rät och avigsida.


Modell: mimmiS Tischa long R i stlk 98/104 och 122/128 samt mimiS byxa Cosy i samma storlekar.


Material: Bruna elefanter och brun velour från Jofotex, turkos velour från Andersson & Hjalmarsson, turkos och brun mudd från Stoff & Stil.


Att tänka på: Fortfarande lite nervöst över de större nya storlekarna (110/116 och 122/128) som jag konstruerat allra sist. Har ju inte fått något ordentligt utlåtande ännu. Tycker bl a att bemudden ser lite stor ut i 122/128:an, men det är ju enkelt att åtgärda.