05 september 2008

Vindjacka och överdragsbyxor

Som jag tidigare bloggat om så resulterade helgens sömnad i en fleecefodrad vindjacka tillsammans med ett par överdragsbyxor. Vindjackan är sydd i grönt vind- och vattentätt tyg från Jofotex, fodrad med en underbar limegrön ribbad fleece från MG och limegröna muddar från Stoff & Stil. Byxans tyg är även det vind- och vattentätt men köpt i stuvlåda på Calletex. Muddarna är samma som på jackan.


På jackärmen har jag med hjälp av en underbar och supertrevlig "sömnadskollega" Stratus fått en limegrön dinosarie broderad. Denna dino blev så himla snygg och blev verkligen "pricken över i'et" på jacka som jag i övrigt blev supernöjd med.



Det var första gången jag fodrade en jacka och sättet med att vändsy gav mersmak. Det var ett enkelt sätt att få det snyggt. Tycker om att slippa få en söm längst med dragkedjan för denna söm har en benägenhet att bli krokig då det är svårt att sy så nära dragkedjan även om man använder hjälpmedel såsom pressarfot för dragkedja och alternativ nålplacering. Längst upp sydde jag en "flärp" som skall skydda lilla hakan från dragkedjan, nästa gång skall jag dock sy denna "flärp" lite större.


Inuti jackan har jag sytt fast ett band för upphängning. Är stolt över mig själv att jag tänkte på denna tidigt i sömnaden och fick på det viset med den när jag sydde sömmen mellan jacka och krage. Ibland blir man förvånad över sig själv, vilken framförhållning!






Jag är supernöjd över sömnaden och skall sy någon liknande jacka. Några småsaker kan man kanske förbättra och ändra på men i det stora hela är den toppenbra. Perfekt passform och storlek är det dessutom. Möjligtvis skulle byxorna vara något större så man kan få plats med ett par muddbyxor i velour under. Tror det får bli ett par till, för det finns en bit kvar av det kamoflagemönstrade tyget.






Nu är Gabriel rustad inför ruskiga höstdagar. Kunde inte låta bli att köpa en härlig mössa från en av de större klädkedjorna också. Även stövlar har han fått, men de hamnar i handen istället för på fötterna. Än så länge handlar det ju bara om mannekängande, men jag undrar hur man skall få gummistövlarna att sitta kvar när de behöver användas hos dagmamman. Stövlarna är något förstora även om de är de minsta jag har hittat, storlek 20.

6 kommentarer:

LinSar sa...

Mycket snyggt set.Va fint du har fått till jackan

Agneta sa...

Vad snygg jackan blev! Jag beundrade den redan när den var halvfärdig, men nu är den ännu underbarare. =)

Smågryn sa...

Himla snyggt du har i din blogg och ingen dålig önskelista du fick till! ;-)

Mimmi sa...

Tack så mycket allihop! Som sagt jag blev väldigt nöjd över den själv. man får väl vara lite självgod ibland.

Y sa...

jättesnygg jacka!!!

angelmax sa...

Hej tack för din kommentar på min sida har svarat på den där!