19 februari 2008

Vagnpåse

Jag har en längre tid velat sy mig en väska men har liksom aldrig kommit mig för, men i förra veckan klippte jag till en i grönt kraftigt tyg inhandlat på Åhlens sommarrea i fjol. Tyget var egentligen tänkt som gardiner till Jossan, men då åsikten om grönt var negativt så blev de aldrig sydda. Igår fick jag lite tid över och sydde väskan som mer liknas vi en påse, med inspiration från vurm. Den är fodrad i grönt lakansväv från Ikea och på insidan finns en ficka för mobilen samt en liten större ficka med resår i överkant som kan passa exempelvis plånbok. I överkant på påsen har jag sytt en kanal som jag trätt ett resår i och längst upp finns även en slejf över öppningen så att man kan försluta väskan lite. Denna slejf fungerar även som hållare för att väskan skall hänga på plats på vagnen. Axelremmen, som är kantad med vitt kantband, är fastsatta i sidan på väskan. Jag har även kantat väskans öppning med vitt kantband.



Nu saknas bara ett näsduksfodral och en blöjförvaring i matchand tyg. Påsen gick snabbt att sy så det får nog bli några fler varianter. Har även fått en beställning på en liknande.

Mönster: Eget - väskan är ca 35 cm bred och 40 cm hög.

Material: Mönstrat tyg från Åhlens, grönt foder (lakansväv) från Ikea och vitt kantband.

Att tänka på: Knäppnings-slejfen skall få ytterligar en tryckknapp så man kan "låsa fast" remmen över barnvagnshandtaget utan att man behöver stänga väskan. En ficka för vattenflaska på utsidan vore bra. Försöka få till ett bra sätt att få in resåret/sy ihop hålet i övre kanalen. Kantband på remmen är snyggt men kanske lite överkurs.

Inga kommentarer: