23 december 2007

Stress + strul = Sant

Att tidsbrist skapar strul är ju ingen nyhet. När jag skulle sy doppresenten till Lily, Gabriels kompis från föräldragruppen, så strulade det mesta. Visst byxorna, ett par vanliga muddisar, gick ju bra, men när jag sedan kom till hoodien så strulade allt. Det började med att undertråden trasslade sig när jag skulle sy med tvillingnål, detta ordnade jag till men då började den att sy hoppstygn istället. Jag fattar inte varför efter att ha trätt om maskinen och ändrat inställningarna ett antal gånger. Jag använde dessutom Mölnlycke-tråd som jag tycker fungerar bra i vanliga fall. Jag beslöt iallafall att strunta i tvillingnål och sy med dekorsöm istället på stickningar och kantband. Denna fungerade bättre men inte helt OK, undersidan blev nämligen inte lika snygg som översidan, inte trassligt men inte snygg. Ändrade även här trådspänningen men utan resultat. Det fick bli så iallafall. När jag sedan skulle sy på huvans kantband så vände jag ju sömmen fel och den "aviga" sömmen kom utåt. Inte orkade<7hann>




Denna gång sydde jag mudd vid ärmslut istället för kantband.


















Mönster: Muddbyxor: Ottobre nr4/2007, trikåbyxa nr 2, men med ben och midjemudd som har höjd ca 17 cm vardera. Omlotthoodie: Ottobre nr4/2007, munkjacka nr 8 som är omgjord till omlottknäppning, fickorna är borttagna och jackan är något längre. Luvan är något kortad på höjden på denna hoodie dessutom.

Material: Microfleece från Stoff & Stil, mudd från Calletex.

Att tänka på: Att köpa riktigt bra sy-tråd och inte nappa på billiga alternativ så tror jag man slipper strul. Nästa huva skall jag justera ytterligar så den "tätar" bättre kring huvudet - en praktisk grej så man slipper mössa mellan exv bilen och huset.

1 kommentar:

Gekko sa...

Vilket skönt set! Tråkigt när det strular men resultatet verkar ju ha blivit bra!